دسته‌ها
لغت

معنی واژه کن فیکون

خواص دارویی و گیاهی

معنی واژه کن فیکون
معنی واژه کن فیکون

Copy Right By 2016 – 1395

شما واژه‌ای در دفتر واژه ثبت نکرده‌اید.

ترتیب بر اساس:

برای رفع محدودیت کاربر ویژه شویدبا حذف کوکی‌، لیست لغات از بین خواهد رفت.

واژه: کن‌فیکون

نقش دستوری: صفت

معنی واژه کن فیکون

آواشناسی: konfayakun

الگوی تکیه: WWWS

شمارگان هجا: ۴

تفحص را بخوانید.تفخر را بخوانید.تفخیم را بخوانید.

این ویژگی تنها برای کاربران ویژه فعال است.

متأسفانه سرور با خطا مواجه شد. مشکل را بررسی می‌کنیم و به زودی حل خواهیم کرد.


کن فیکون . [ ک ُ ف َ ی َ ] (ع جمله ٔ فعلیه ، اِ مرکب ) کنایه از عالم موجودات . (آنندراج ) (غیاث ). کن فکان . (از ناظم الاطباء) : کجا شد آنکه بر از خاک پاک کن فیکون نه طعنه ٔ پدرش بد نه مایه ٔ مادر.

ناصرخسرو.

جمال الدین عبدالرزاق .

سعدی .

شما واژه‌ای در دفتر واژه ثبت نکرده‌اید.

ترتیب بر اساس:

برای رفع محدودیت کاربر ویژه شویدبا حذف کوکی‌، لیست لغات از بین خواهد رفت.

واژه: کن فیکون کردن

تعفیر را بخوانید.تعفین را بخوانید.تعقل را بخوانید.معنی واژه کن فیکون

این ویژگی تنها برای کاربران ویژه فعال است.

متأسفانه سرور با خطا مواجه شد. مشکل را بررسی می‌کنیم و به زودی حل خواهیم کرد.


(کُ. فَ یَ. کَ دَ) [ ع – فا. ] (مص م .) زیر و رو کردن ، ویران کردن .

کُن فیکون (به معنای باش، پس می‌شود[نیازمند منبع]) عبارت مشهوری است که چندین بار در قرآن به کار رفته‌است. به صورت کلی یعنی ارادهٔ بودنش را کردیم و به وجود آمد و در مواردی استفاده می‌شود که بدون هیچ پیش نیازی چیزی را از هیچ به وجود آورند. این‌ موضوع در باور مسلمانان تنها مختص خدا است و به صورت ضرب‌المثل نیز استفاده می‌شود.

نخستین چیز، صداست؛ در جمله ای آمده است که «اول کلمه شقت أسماء المُمکنات کلمه کن» اولین صدایی که در هستی طنین افکند و به گوش عالم امکان رسید، کلمه «کن» بود؛ یعنی هر موجود ممکنی گوشی داشت و این صدا به گوشش رسید. این نخستین صداست. معلوم می‌شود که نخستین چیز، صداست که کلمه «کن» بود که گوش عالم ممکن را نواخت، و عرفا آن را «کُن وجودی» می‌گویند.

یعنی خداوند گفت «کُن! فیکون»؛ یعنی حق تعالی اشاره فرمود که «باش!» پس آن موجود شد. به مجرد اینکه صدای «کن» که نخستین صوت حق است، ظهور یافت، یکون آشکار شد. به عبارت دیگر، یکون چیزی جز «کن» نیست. چنین نیست که خداوند یک لحظه گفت «کُن» و لحظه بعد «یکون» شد. اصلاً فاصله ای وجود ندارد. چون «کُن» مزدوج از کاف و نون است، و یکون نیز اثر «کن» و به اعتباری، همان خود آن است، پس هر «یکون» یا هر موجودی نیز مزدوج است؛ بنابراین، همه چیز مزدوج است.

این یک مقالهٔ خرد قرآن است. می‌توانید با گسترش آن به ویکی‌پدیا کمک کنید.


سری ماسک های اقتصادی با ساختار 3لایه


وکیل متخصص دعاوی ملکی

از طرفی می گوییم كه خداوند می فرماید كن فیكون باشد پس می شود ؛ یعنی بدون نیاز به اسباب ، خداوند خلق می كند و از طرفی هم می گوییم ابا الله ان یجری الامور الا باسبابهااین دو چه طور قابل جمع هستند؟

خداوند دو نوع می آفریند و این دو نوع هریک برای آفرینش چیزهای خاصی هستند که با ذکر مثال بیان می کنیم:1- با امر خدا (که با امر خدا به یکباره به وجود می آید) کن فیکون یعنی ایجادش می کند ، مثل روح (سوره اسرا آیه 85) و جهان هستی و قوانین حاکم برآن که شامل علت و معلول هم می شود. (قرآن می فرماید اگر خدا گفت موجود شو بی درنگ موجود می شود) یعنی مایه آفرینش اولیه جهان هستی و روح این گونه به وجود آمده است.2-با خلق کردن یک چیز از چیز دیگری مثل کالبد انسان که از خاک به وجود آمده و یا آفرینش آسمان ها و زمین ها در 6 روز و… شرح آیه کن فیکونآیه “کن فیکون” به شرح زیر است:إِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا یَقُولُ لَهُ كُن فَیَكُونُ (آل عمران/47 و…)إِنَّمَا قَوْلُنَا لِشَیْءٍ إِذَا أَرَدْنَاهُ أَن نَّقُولَ لَهُ كُن فَیَكُونُ (نحل/40)إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیْئًا أَنْ یَقُولَ لَهُ كُنْ فَیَكُونُ (یس/82)خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثِمَّ قَالَ لَهُ كُن فَیَكُونُ (آل‏عمران، 59) وَیَوْمَ یَقُولُ كُن فَیَكُونُ (انعام، 73)  این آیات همگی در صدد القای این مطلب هستند که خداوند اراده اش نافذ مطلق است و هیچ مانعی برای آن نیست و همه اسباب در خدمت اراده اوست و هر گاه چیزی را بخواهد و اراده کند و حکم نماید، فقط کافی است امر به ایجاد کند تا بدون شک و قطعاً واقع شود.اگر در آیه آمده ” أَن نَّقُولَ لَهُ كُن …” ، از باب ضیق لفظ است وگرنه همین که حق تعالی اراده کند، اراده اش محقق می شود و قول او همان ایجاد است ، نه این که خدا لفظ “کن=باش” را می گوید و بعد محقق می شود.به عبارتی كن، اشاره به اراده تكوینى الهى است و معناى این آیات این است كه هنگامى كه خداوند اراده آفرینش موجودى را كرد، آن موجود ایجاد مى‏شود.معنی واژه کن فیکون

به عبارت دیگر هر شى‏ء و موجودى كه مورد تعلق اراده الهى قرار گرفت، شأن خداوند این است كه آن شى‏ء حتماً موجود مى‏شود.بنابراین معناى این دسته آیات این است كه خداوند وجود هر موجودى را كه اراده كرد، به جز به ذات خدا به چیز دیگرى نیازمند نیست و چون خداوند آن را اراده كند، آن شى‏ء ایجاد مى‏شود. (المیزان، ج 17، ص 175 ـ 170 با تلخیص)انسان یا دیگر موجودات مادى هر كارى كه بخواهند انجام دهند، نیازمند به اسباب و علل و طول زمان مناسب هستند. مثلاً اگر نجارى بخواهد میزى بسازد، هم به ابزار مناسب و هم به وقت و زمان مناسب نیازمند است. اما فعل خداوند متعال این گونه نیست، به محض اینكه اراده الهى تحقق یافت و به چیزى تعلق گرفت، آن شى‏ء موجود مى‏شود. چه آن كوچك باشد یا بزرگ، ساده باشد یا پیچیده و… خداوند در ایجاد اشیاء نیاز به چیز دیگرى ندارد و بین اراده الهى و پیدایش آن شى‏ء حتى یك لحظه فاصله نیست.تذكر این نكته نیز لازم است كه ،اینكه مى‏گوییم خداوند هر موجودى را كه اراده كرده آن شى‏ء موجود مى‏شود، این است كه هر موجودى را هرگونه كه اراده كرده همان گونه آن موجود تحقق مى‏یابد. مثلاً اگر اراده فرمود، انسان به مدت 9 ماه در شكم مادر تكوین یابد، چنین می‏شود و اگر اراده فرمود كه فلان موجود در یك لحظه موجود شود، او در یك لحظه موجود می‏شود. فعل خدا تدریجی نیستآنچه از ناحیه خداى تعالى افاضه مى‏شود، قابل درنگ و مهلت نیست، و تبدل و دگرگونى را هم تحمل نمى‏كند، و تدریجیت نمى ‏پذیرد.آنچه تدریجیت و مهلت و درنگ كه از موجودات مشاهده مى‏كنیم، از ناحیه خود آنها است نه از آن ناحیه كه رو به خدایند، و این خود بابى است كه هزار باب از آن باز مى‏شود.و جمله” فَیَكُونُ” بیانگر اطاعت آن شى‏ء است كه مورد اراده خدا قرار گرفته، مى‏خواهد بفرماید: همین كه هست شدن چیزى مورد اراده خدا قرار گرفت، بدون درنگ لباس هستى مى‏پوشد.

و ذوات تدریجى هم یك وجه غیر تدریجى دارند كه با آن وجه از حق تعالى صادر مى‏شوند، هم چنان كه در جاى دیگر فرمود: (إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیْئًا أَنْ یَقُولَ لَهُ كُنْ فَیَكُونُ) امر او تنها چنین است كه وقتى اراده چیزى كند، بگوید: بباش، و او موجود شود)(وَمَا أَمْرُنَا إِلَّا وَاحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ :و فرمان ما جز یك بار نیست [آن هم‏] چون چشم به هم زدنى.) («قمر 50»  ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 395)فعل خداى تعالى تدریجى نیست، و از همین تدریجى نبودن فعل خدا این نكته استفاده مى‏شود كه موجودات عالم روى هم چه تدریجى الوجودها و چه غیر آنها مخلوق خداى سبحان هستند و به امر او كه همان كلمه” كن” باشد موجود شده اند، چیزى كه هست بسیارى از آنها وقتى با اسباب تدریجیشان مقایسه شوند تدریجى الوجود اند، اما اگر با قیاس به خداى تعالى ملاحظه شوند،در آن لحاظ نه تدریج هست و نه مهلت. خلاصه كلام اینكهاولاً خداوند متعال در ایجاد هر شى‏اى نیازمند اسباب و ابزار و خلاصه چیز دیگرى نیست.ثانیاً اگر اراده الهى به شى‏ اى تعلق گرفت، آن شى‏ء حتماً همانگونه كه اراده الهى بدان تعلق گرفته است، موجود مى‏شود. (ر.ك: تفسیر نمونه، ج 1، ص 298 و ج 18، ص 480)منابع:askdin.comideaandcreativity.comtebyan.net

ازکجالوازم خانگی رو باقیمت مطمئن خریدکنیم؟

راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی

بدون خجالت محصولات جنسی را آنلاین بخر

آیا ماسک سه لایه از کرونا محافظت می کند؟

ماسک فضای بازبا5 لایه فیلترازالیاف نانو

مشاوره حقوقی دعاوی کارگر و کارفرما

ماسک هم میتونه یه استایل جذاب واست بسازه!

اگه قصدخریدفرش داری،تخفیف سورناروازدست نده

انواع شکلات خوری مسی با شناسنامه و گارانتی

خریداقساطی فرش تا25میلیون بدون سودوضامن

پخش ماسک های یحیی به تمام نقاط کشور

باتعویض فیلترجوش نمیزنی!خریدماسک فیلتردار

درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه

بهبود مشکلات رفتاری کودک با بازی درمانی

شکست قیمت فرش بعد از نوروز!

سری ماسک های اقتصادی با ساختار 3لایه

ماسک با قابلیت تعویض فیلتر

جشنواره فروش فرش با تخفیفات استثنائی

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید

کالا ها و خدمات منتخب

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

کن فیکون. [ک ُ ف َ ی َ] (ع جمله ٔ فعلیه، اِ مرکب) کنایه از عالم موجودات. (آنندراج) (غیاث). کن فکان. (از ناظم الاطباء):
کجا شد آنکه بر از خاک پاک کن فیکون
نه طعنه ٔ پدرش بد نه مایه ٔ مادر.
ناصرخسرو.
چو درنوردد فراش امر کن فیکون
سرای پرده ٔ سیماب رنگ آینه گون.
جمال الدین عبدالرزاق.
قضای کن فیکون است حکم بار خدای
بدین سخن سخنی در نمی توان افزود.
سعدی.
و رجوع به کن فکان شود.
– کن فیکون شدن یا کردن، از بیخ و بن ویران و زیر و زبر شدن یا کردن. مأخوذ از قرآن بر خلاف معنی آن. (یادداشت به خط مرحوم دهخدا). زیر و رو شدن. درب و داغون کردن. اساس کاری را به کلی در هم ریختن و آن را از بین بردن یا به صورت دیگر درآوردن: این زلزله شهر نهاوند را کن فیکون کرد. (فرهنگ لغات عامیانه ٔ جمالزاده).

ساعت دقیق پخش و تکرار برنامه کتاب باز در رمضان 1400 از شبکه نسیم

دانلود تیتراژ پایانی برنامه مثل ماه با صدای محسن چاوشی رمضان ۱۴۰۰

دانلود تیتراژ ابتدایی برنامه مثل ماه با صدای گرشا رضایی رمضان 1400

جزئیات برنامه مثل ماه برنامه افطاری شبکه سه در رمضان 1400معنی واژه کن فیکون

عکس لو رفته از استایل جدید فرشته حسینی بازیگر سریال قورباغه

چگونه خورشت چاقاله بادام بپزیم؟

ساعت دقیق پخش و تکرار سریال در کنار پروانه ها از شبکه دو

اسامی بازیگران سریال در کنار پروانه‌ ها + خلاصه داستان

گفتگو با سهیل اسدزاده فرزند ناپدری حمید صفت در خصوص بخشش او

آمار کشته شدگان و مبتلایان به ویروس کرونا در ایران و جهان دوشنبه 23 فروردین 1400

خلاصه داستان فیلم فرانسوی vtc با بازی گلشیفته فراهانی + نخستین تصویر

متن عربی و ترجمه فارسی دعای روز دوشنبه چیست؟

روز جهانی بزرگداشت فردوسی در تقویم سال 1400 چه روزی می باشد ؟

حسن میرکاظمی معروف به حسن رعیت کیست؟ + ماجرای باغ وحش خصوصی وی و جزئیات اتهامات

شرایط دریافت وام 150 میلیون تومانی طرح ملی مسکن چیست؟

قرآن كريم در آيات متعددى تعبير به “كن فيكون” دارد که همان آیات را به خدمت شما تقدیم می کنیم:

“إِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا یَقُولُ لَهُ کُن فَیَکُونُ” چون به كارى فرمان دهد فقط به آن مى‏ گويد باش، پس مى‏ باشد  (آل عمران/47)

“إِنَّمَا قَوْلُنَا لِشَیْءٍ إِذَا أَرَدْنَاهُ أَن نَّقُولَ لَهُ کُن فَیَکُونُ”  ما وقتى چيزى را اراده كنيم همين قدر به آن مى‏ گوييم باش و موجود مى ‏شود  (نحل/40)

إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیْئًا أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ”  چون به چيزى اراده فرمايد كارش اين بس كه مى‏ گويد باش و موجود مى ‏شود   (یس/82)

“إِنَّ مَثَلَ عِيسَى عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُنْ فَیَکُونُ”معنی واژه کن فیکون

در واقع مثل عيسى نزد خدا همچون مثل  آدم است  او را از خاك آفريد سپس بدو گفت باش پس وجود يافت (آل‏عمران، 59)

“وَیَوْمَ یَقُولُ کُن فَیَکُون” و هر گاه كه مى‏ گويد باش و موجود شود (انعام، 73)


به آیات فوق توجه کرده می بینیم  که بعد از فعل امر(“کن) فعل مضارع (یکون) می آید و فعل مضارع فعلی است که بر  شروع  انجام کار در زمان حال دلالت دارد. یعنی خداوند عالم اگر به چیزی اراده فرماید  در ایجاد آن‏ نیازمند  چیز دیگرى نیست،  فقط  می گوید باش و آن چیز شروع به آفریده شدن می کند.

 ولی متاسفانه در بسیاری از ترجمه و تفاسیر قران کریم این آیات را به این معنی ترجمه کرده و ادعا نمودند که   “فیکون” در این معنی است که در حال  و در همان لحظه موجود می شود. البته اشتباه است.  چون  در آیات  مذکوربعد از  “کن” فعل “کان”  ذکر نشده “فیکون” فعل مضارع آمده است.

تذكر این نكته نیز لازم است كه اگر خداوند برای آفریدن  امر بدهد مثلا اراده کند که انسان 9 ماه در رحم مادرش بماند،  مگر خدا نمی توانست کودک را در یک لحظه  و فورا خلق کند؟

 این در آن معنی نیست که خدا برای آفریدن به زمان نیاز دارد و او نمی تواند در یک لحظه او را خلق کند. بلکه خدا با این  قوانین خلقت به انسان صبر و استقامت را می آموزد.

به عبارت دیگر  خداوند اراده اش نافذ مطلق است و هیچ مانعی برای آن نیست و همه اسباب در خدمت اراده اوست و هر گاه چیزی را بخواهد و اراده کند و حکم نماید، فقط کافی است امر به ایجاد کند تا بدون شک و قطعاً واقع شود.

نقل مطلب با ذكر منبع آزاد است / 1372-1394 مركز تحقیقاتی وقف سلیمانیه © 2021 ·

۱. باش پس می‌باشد.۲. (صفت) [مجاز] سرعت جریان امر الهی.۳. [مجاز] خراب و ویران؛ زیروزبر.〈 کن‌فیکون شدن: (مصدر لازم) [مجاز] زیروزبر شدن؛ منهدم شدن.

کن فیکون . [ ک ُ ف َ ی َ ] (ع جمله ٔ فعلیه ، اِ مرکب ) کنایه از عالم موجودات . (آنندراج )

زیر و رو – درهم ریخته – زیر و زبر

کنايه از عالم موجودات، از بيخ و بن ويران کردن و زير و رو شدن، اساس کاري را بکلي در هم ريختن و آنرا

۱. = کردن۲. کُننده (در ترکیب با کلمۀ دیگر): کارکُن، بازیکن.معنی واژه کن فیکون

۱. = کندن۲. کَنَنده (در ترکیب با کلمۀ دیگر): خارکن، چاه‌کن، کوه‌کن.۳. محل درآوردن (در ترکیب با کلمۀ دیگر): کفش‌کن، رختکن.۴. کنده‌شده (در ترکیب

۱. باش.۲. (اسم) [مجاز] عالَم وجود.

۱. زمین.۲. مرز؛ کنار؛ کناره.

کننده؛ عامل؛ فاعل.

۱. درخت سدر.۲. میوۀ سدر.

کنايه از عالم موجودات، از بيخ و بن ويران کردن و زير و رو شدن، اساس کاري را بکلي در هم ريختن و آنرا از بين بردن و بصورت ديگر در آوردن

کن فیکون . [ ک ُ ف َ ی َ ] (ع جمله ٔ فعلیه ، اِ مرکب ) کنایه از عالم موجودات . (آنندراج )

۱. باش پس می‌باشد.۲. (صفت) [مجاز] سرعت جریان امر الهی.۳. [مجاز] خراب و ویران؛ زیروزبر.〈 کن‌فیکون شدن: (مصدر لازم) [مجاز] زیروزبر شدن؛ منهدم شدن.

زیر و رو – درهم ریخته – زیر و زبر

زير و زبر شدن ويران گشتن

1
general::
annihilate


transnet.ir

معنی واژه کن فیکون
معنی واژه کن فیکون
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *